Vinteren sjarmerer oss med juletiden, snøfall, julekaker, gløgg og åpningen av skibakker, men for mange kan vinteren også være en psykisk tøff påkjenning.

Vinteren er mørketid for oss her i nord. Vi våkner opp i mørket, går på jobb i mørket og kommer hjem når det er mørkt. Mens det er vinter er det vanlig at vi får gjort mindre, sett mindre til våre venner og føler at vi mangler energi

Men vinteren trenger ikke være en deprimerende tid.

Nedenfor har vi fem nyttige tips som ikke bare kan hjelpe deg å forberede deg på vinteren, men bidra til å bekjempe vinterdepresjon:

1. Gå utendørs

Uansett hvor travelt opptatt du er på jobb, uansett hvor kaldt det er ute; med redusert antall timer dagslys, er det viktigere enn noensinne å ta en pause og lufte deg utendørs.

Dagslys er viktig for at våre biologiske klokker skal fungere skikkelig - det forteller oss når vi skal sove, og når vi skal spise. Vi har kunstig lys på våre arbeidsplasser og kunstig lys i våre hjem, men uten naturlig dagslys mister vi vår naturlige døgnrytme.

Bare det å gå utendørs i tretti minutter kan gjøre underverker for oss mentalt.

2. Dette går over

Vinteren er hva den er, og hvis du bare kan lære deg å akseptere det opplever du en stor lettelse og frustrasjonen over kulden og mørket i årstiden vil gå over.

Akseptere det faktum at du kanskje ikke syntes noe særlig om vinteren. Det kan være bedre og sunnere enn å late som du har det bra, eller ha urealistiske forventninger til at du plutselig skal slutte å føle deg vinter-deprimert i perioder.

Godta at vinteren passerer.

3. Utvikle sunne vaner

I mye større grad enn på andre årstider, er det viktig at vi om vinteren fortsetter med våre positive rutiner og husker hva det er i livet som fyller oss med positiv energi og følelse av overskudd.

Du motvirker apati ved å legge deg til å sove og fortsette å stå opp på samme tidspunkt som før. Gjør det til en vane å ha positive "ritualer" om morgen og kveldene. Disse ritualene kan være alt mulig fra å meditere og gjøre yoga, til å skrive på en bok eller føre en journal. Det er også veldig sunt å lære seg nye ferdigheter som Photoshop eller kanskje et nytt språk.

Sitter du foran TV'en kveld etter kveld mister du både motivasjon og inspirasjon. I stedet bør du fortsette med de sunne vanene som du utviklet i sommer.

Forkjølelse florerer i løpet av vinteren, så sørg for at du spiser godt. Sunn mat og drikke vil bygge et sterkt immunforsvar. Dette reduserer sjansen for å pådra deg en forkjølelse eller influensa. Ja, det er fristende å bestille takeaway hver kveld, men du vil føle deg mye bedre og mer energisk av å spise varm, frisk og næringsrik mat enn fet gatekjøkken-mat.

I de fleste større byer kan du nå finne selskaper som tilbyr hjem-leveranser av økologisk mat. Gjennom å abonnere får kundene en kasse med sesongens ferske råvarer og alle ingrediensene de trenger for å tilberede næringsrike måltider. Vurder å tegne et ukentlig eller månedlig abonnement på en av disse tjenestene.

4. Vær aktiv

Vi er gjerne mer aktive og holder oss i god form om sommeren. Når vinteren kommer er det desto viktigere å trimme jevnlig og leve sunt.

Fysisk aktivitet er vitenskapelig bevist å gi oss fysiske og mentale fordeler. Dette gjelder uansett om vi driver med innendørs fotball, spiller tennis på kveldstid, gjør yoga klasser, eller er aktive medlemmer på det lokale treningsstudioet.

Det er sant som det sies; “Du vil aldri angre på en gjennomført treningsøkt, men vil alltid angre på treningen du hoppet over”.

5. Vær sosial

Sist, men ikke minst; det er veldig viktig å være sosial. Ja, det er fristende å forlate jobben og bare løpe hjem for å holde varmen og sitte foran TV-en hele kvelden. Velger du i stedet sosiale engasjementer har dette mange helsefordeler.

Enten man går og ser en kinofilm sammen med venner eller går ut på byen i lag med kollegaer etter jobben, så vil sosialisering være et kraftig hjelpemiddel i kampen mot vinterdepresjon og i bekjempelsen av følelsen av isolasjon som vintertiden gjerne er synonymt med.

En hjelpende hånd

Hvis du ønsker å forberede deg på vinteren gjennom et gym-medlemskap, et abonnement på levering av organiske dagligvarer, gå på yoga klasser, eller kanskje anskaffe deg en ny vinterjakke slik at du får vært mer ute i frisk luft, kan vi i Ferratum hjelpe deg.

Uansett hva dine umiddelbare, kortsiktige behov er i vinter, vil våre lån-på-dagen være den raskeste og mest lettvinte måten du kan sikre deg ekstra midler.

Fyll ut en søknad for et av våre onlinelån gjennom vår brukervennlige mobile app eller nettside. Ingen papirer kreves. Søknaden er gratis og fri for forpliktelser. Motta svar og avgjørelse i løpet av minutter - Godkjennes lånesøknaden får du lånet ditt på dagen.

“Vinteren er tiden for komfort, for god mat og varme, for å holde i en vennlig hånd og for en prat foran peisen.” - Edith Sitwell

Velkommen til Ferratum.no

Chatten er ikke tilgjengelig.

Chatten er ikke tilgjengelig.
Legg igjen en beskjed

Takk for din melding!

System error