“Husk at de lykkeligste menneskene er ikke de som får mye, men de som gir mer.”
– H. Jackson Brown, Jr.

Enten om det er å kjøpe en liten gave, eller å kjøpe et par drinker på byen til noen kollegaer for å si takk, så får generøsitet oss til å føle oss glade innvendig. Det er også med på å bygge gode relasjoner. Vi som mennesker er født som sosiale skapninger, så alt som bringer oss nærmere kan gi en form for lykkefølelse.  

Med gavesesongen i full flyt så kan det å reflektere over følelsene du opplever når du gir gaver til noen du er glad i - venner, familie, eller kollegaer, være en fin påminnelse til den sanne juleånden.

Gaven å kunne gi 

I en artikkel som heter:The Psychology of Gift Giving and Happiness (http://inpathybulletin.com/the-psychology-of-gift-giving-and-happiness/), forklares det hvordan forskere har funnet ut at det å gi en gave gir like mye tilfredsstillelse og glede til den som gir gaven, som til den som mottar gaven. Den som gir gaven “opplever et positivt bilde av seg selv og føler seg generøs og verdifull.”

Med andre ord, å kjøpe gaver til andre kan øke dine egne følelser av glede.

Hvorfor det får oss til å føle oss bra

“Vanen av å gi er verdt mer enn gaven.”
― Pierre Corneille

Så, hvorfor føler vi oss bedre av å kjøpe gaver til andre? I en artikkel som heter Spending Money Promoting Happiness publisert på the Positive Psychology Program sin hjemmeside (https://positivepsychologyprogram.com/spending-money-promotes-happiness), så forklarer de at gleden kommer av at hjernen vår har et innebygd belønningssystem – oksytocin – som styrer hvordan vi samhandler med andre. Når vi bruker penger eller tid for å få venner og familie til å smile, så belønner hjernen oss ved å få oss til å føle oss bra.

Hva skal man kjøpe?

“I likhet med at vi gir julegaver til jul så må vi huske på at å gi av vår tid og oss selv er en minst like viktig del av å gi”
– Gordon B. Hinckley

Et studie utført av Cindy Chan fra Universitetet Toronto Scarboroughs Institutt of leadership og Rotman School of Management, viser at gaver i form av opplevelser gir en sterkere følelse av at det er meningsfylt, og leder til at man kommer nermere hverandre i motsettning til materielle gaver. Chan uttaler: "en opplevelsesgave gir en sterk følelsesmessig respons når en mottaker bruker den - det kan gi følelser som frykt og ærefrykt i løpet av et safarieventyr, spenningen og glede før en rockekonsert, eller ro og sjelefred i løpet av en spa-opplevelse. Opplevelser gir ofte sterkere følelser enn en materielle besittelser.”

En opplevelse kan være alt fra billetter til en fotballkamp, til medlemskap i et lokalt kunstgalleri, en reservasjon på en restaurant eller en luftballongtur. Alternativene er uendelige.

Gjør det personlig

Å gjøre gaven personlig til den spesifikke mottakeren er en annen viktig faktor. For eksempel, hvis mottakeren liker å male så kan du kjøpe et gavekort til å delta på et kunstkurs. Eller hvis personen er glad i yoga så kan du kjøpe klippekort til klasser på et yoga-studio i nærheten hvor han/hun bor. 

Vil du gjøre effekten av gaven enda sterkere? Ta med deg selv og din tid. For eksempel, i stedet for å bare gi kinobilletter så kan du velge en film dere begge liker slik at dere kan se den sammen. Alternativt så kan du bestille et bord på en restaurant for to, gå på en konsert sammen, eller se en fotballkamp sammen.

"Den største gaven du kan gi til noen er din tid. For når du gir deg selv og din tid, gir du en del av livet ditt som du aldri får tilbake."

 - Ukjent

Gledelig jul!

Trenger du litt ekstra hjelp til å kunne gi den perfekte gaven i år? Søk om Fleksikreditt her.

Velkommen til Ferratum.no

Chatten er ikke tilgjengelig.

Chatten er ikke tilgjengelig.
Legg igjen en beskjed

Takk for din melding!

System error