Sommerferie

Siden 2014 har Ferratum Group bedt kundene om å dele sine forbruksvaner. Undersøkelsen gjennomføres to ganger i året – en gang i sommerferien og igjen, like før julen.

Formålet med undersøkelsen er å undersøke vår kunders forbrukeradferd i ferien, og hvordan forbruket varierer fra land til land. Undersøkelsene viser hvordan folk ferierer og hvordan deres forbruksvaner er i løpet av ferien, hvilke kunder ville bodd på Airbnb, hvem vil helst handle online i forhold til tradisjonell butikkhandel.

Barometeret feirer sin 10. utgivelse – med over 22.000 respondenter – er vi stolte av å dele resultatene fra FERRATUM SOMMERBAROMETER 2019™.

Ferratum Norge var en del av den 10. Ferratum-undersøkelsen hvor vi ser på sommerforbruket i FERRATUM SOMMERBAROMETER 2019™.

 

Den 10. utgivelsen av Ferratum`s Internasjonale Barometer om kundeadferd viser overraskende resultater

Ferratum Gruppens SommerBarometer™ 2019 resultater er annonsert, og markerer den 10. undersøkelsen gjennomført. Over 22.000 husstander har deltatt i vår halvårlige undersøkelse som tar for seg kundeadferden i sommer fordelt på 17 land. Undersøkelsen inneholder data om sommer aktiviteter, om deltakerene handler på nett eller i butikk og hvordan forbruket varier fra land til land.

I år viser resultatene at 28% av respondentene kommer til å bruke mer penger i løpet av sommerferien sammenlignet med fjoråret, mens 39% sier de vil bruke det samme i år som i fjor.

 

Overraskende resultater på landsbasis.

Noen land har dramatiske endringer i forbruk sammenlignet med tidligere år. For eksempel i Norge som har ligget på forbrukstoppen med størst forbruk (ut ifra disponibel husstandsinntekt) i 2018 på 68%. Viser årets resultater imidlertid at Norge nå ligger på 10. plass med kun 36% av husholdningsinntektene som skal brukes til sommerferien 2019.

Et annet overraskende resulatat, er at Romania har falt ned elleve plasser, fra 6. plass til å være den siste på listen. Rumenske respondenter var åpne for å bruke 58% av sin disponible husstandsinntekt i 2018, men dette tallet har falt til kun 12% i 2019.

I forhold til prosentvis forbruk av lønn i løpet av sommerferien, er de store forbrukerne Meksiko (66%), Bulgaria (56%), Spania (51%) og Latvia (43%). Forbrukerne som bruker minst i denne kategorien er overraskende nok de nordiske landene, som Finland (28%) og Danmark (26%), etterfulgt av Brasil (13%) og Romania (12%).

 

 

Kontanter er på vei ut. Fremtiden er mobil!

I følge undersøkelsen velger 85% av respondentene fra Sverige, Danmark og Norge kortbetaling fremfor kontanter. Denne trenden er imidlertid ikke begrenset til Skandinavia, over 60% av alle respondentene i undersøkelsen viste at de foretrekker kort fremfor kontanter i sommer, opp fra litt over 50% i 2018. Mobilbanktjenester opplever også en oppgang: over 80% av respondentene fra Sverige, Nederland, Kanada, Storbritannia, Polen og Brasil sa at de ville bruke mobilbanktjenester i denne perioden. Undersøkelsen viser at flere og flere markeder bruker nett- og mobilbank.

Netthandel eller butikk?

Over 35% av respondentene fra Storbritannia, Spania og Nederland sa at de ville handle produkter og tjenester på nett i sommer, mens Latvia og Finland vil fortsette å holde fast ved mer tradisjonell butikkhandel for sine sommerinnkjøp.

Reisetrend: Nært og kjært

Innenlandsreiser går av med seieren som topp forbruk i sommer, akkurat som i 2018. Utenlandsreiser når kun 8.plass på forbrukslisten. De som planlegger å bruke mesteparten av sommerenes budsjett på reise, er Tyskland (65%), tett fulgt av Danmark (61%) og deretter Nederland (57%).

Respondenter fra Kanada (54%) er mest villige til å bruke mer enn 1000 kr per natt på hotellopphold. Deltakere fra Tyskland (73%), Bulgaria (45%) og Romania (37%) var mer åpne for Airbnb som alternativt overnattingstilbud.

Topp sommerforbruk 2019

Respondenter fra alle 17 land vil bruke mest penger på følgende tre aktiviteter: Innenlandsreiser (15% av budsjettet), Familie eller egne fritidsaktiviteter (12%) og sommeraktiviteter som strandferie, fest og resturant besøk (12 %).

De britiske deltakere var de eneste som rangerte mote høyt i denne undersøkelsen, og var det eneste landet som listet sommerklær som en hovedkilde for forbruk i sommerperioden. Norge og Danmark vinner jorda-rundt-reise prisen ved å være de eneste to landene som skal reise utenlands som en toppaktivitet for sitt sommerforbruk.

Hvordan ble Ferratum Group Sommer Barometer 2019 ™ gjennomført?

• Undersøkelsen ble utført av Ferratum Group som undersøkte sine aktive kunder i 17 internasjonale land via nettundersøkelse med et standardisert spørreskjema. Inntektene er oppgitt i lokal valuta, og relativt sommerforbruk beregnes av forholdet mellom en families månedlige disponible inntekt i hvert land.

• Over 22.000 husholdninger deltok i undersøkelsen. Respondenter var i alderen fra 18 til over 61 år. 53% av deltakerne var kvinner. Gjennomsnittlig tilgjengelig inntekt hos deltakerne var mellom € 827 – € 3934. Gjennomsnittlig husstandsstørrelse blant respondentene var 2,9 personer.

• I tillegg til demografiske faktorer ble respondentene spurt om deres disponible månedlige nettoinntekt, hvor mye de setter av til sommerferien, hvilke aktiviteter de bruker penger på, og om de skal bruke Airbnb-tjenester eller mobilbank-tjenester når de reiser utenlands.

• Undersøkelsen brukte hvert lands respektive valuta. Responsene ble utjevnet for å gjenspeile respektive lands kjøpekraft.

• Alle som deltok var anonyme.

 

Om Ferratum Group:

Ferratum Group er en internasjonal leverandør av banktjenester og digitale forbrukslån til privatpersoner og små bedrifter, distrubuert via mobil teknologi. Selskapet har opplevd en rask utvikling siden oppstarten i 2005, og er i dag representert i 25 markeder med mer enn til sammen 2 millioner kunder i Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika og Asia. Hovedkontoret ligger i Helsinki, Finland.

Som en pioner innen digital og mobil finansiell teknologi ligger Ferratum i forkant av den digitale bank revolusjonen. Ferratum Mobil Bank, lansert i 2016, er en innovativ plattform for mobile banktjenester. Tjenesten er tilgjengelig i fem europeiske markeder Appen er for tiden tilgjengelig i femmarkeder. Ferratum Ferratum har ca 1.9 millioner aktive og tidligere kunder som har en konto, eller har blitt tildelt ett eller flere lån tidligere (per 30 September 2018), hvorav over 799,000 kunder har en åpen mobilbankkonto eller et aktivt låneprodukt innen de siste 12 månedene.

Ferratum Group er notert på Prime Standard listen på Frankfurt Børsen under symbolet “FRU.” For mer informasjon, besøk www.ferratumgroup.com.

 

 

Kontaktinformasjon:

Ferratum Group
Emmi Kyykkä
Business Support Manager for CEO
T: +41 79 940 6315
E: emmi.kyykka@ferratum.com

Ferratum Summer Barometer 2019 has been conducted by Ferratum Group
© Copyright 2019 | Ferratum Group