Oslo, Juni 2020

 

Ferratum banks årlige Sommerbarometer har i år fått en ny vri, med fokus på forbrukstrender i lys av den globale koronapandemien. Gjennom usikre tider må planer om ny bil og hus vente, ferieplaner har blitt snudd på hodet, men nordmenns sommerferieforbruk i år forblir nesten uendret sammenliknet med i fjor.

Covid-19-utgaven av den 12. årlige kundeundersøkelsen fra den digitale banken Ferratum, viser hvordan pandemien har påvirket liv og forbrukeradferd, hva folk brukte mest penger på under nedstengningen, hva planene deres er for de førstkommende månedene og hvordan de håndterer pengene sine.

Basert på svar fra omtrent 15.000 respondenter fra 11 forskjellige land inkludert Norge, har Ferratum bank kartlagt kundeatferd og forbrukstrender med spesielt fokus på nye trender som har oppstått som resultat av koronapandemien.

Les resultatene av undersøkelsen her

Resultatene fra undersøkelsen viser at nordmenn er innstilt på å finne andre måter å hygge seg på i sommer, etter at sydenferien gikk i vasken. Til tross avlyste ferieplaner, ligger nordmenn an til nesten identisk forbruksnivå i sommer, sammenliknet med i 2019. Denne sommerens forbruk skal først og fremst gå til dagligvarer, men på en nær andreplass er innenlandsreiser.

  • Selv om sommeren i år har blitt veldig annerledes enn planlagt for de fleste, er ferie alltid en tid for å hygge seg litt ekstra – også når man blir hjemme. Dette er nok mye av det som avspeiles i det forventede forbruksmønsteret. Vi ser også at mange griper muligheten til å fikse opp litt i hjem og hage og utforske eget land, sier Antti Kumpulainen, viseadministrerende direktør i Ferratum Bank.

 

Sommerferieplaner avlyses

Det er ikke overraskende at undersøkelsen viser at majoriteten av respondentene har måttet avlyse sine opprinnelige planer på grunn Covid-19, enten det har vært store innkjøp, oppussing, eller sydenreiser. Som følge av reiserestriksjoner og begrenset antall flyvninger, vil det bli svært få utenlandsreiser i sommer. 56 % av respondentene fra Norge hadde internasjonale reiser planlagt som de nå har avlyst. I tillegg har 12 % kansellert innenlandsreiser.

I tillegg til mindre reiser, er annet ekstraordinært forbruk også satt på vent for nordmenn. 12 % har skrinlagt planene sine om å kjøpe ny bil i år, og 10 % har utsatt planer om å kjøpe nytt hus.

  • Den økonomiske usikkerheten som har kommet med koronakrisen og ikke minst pandemiens effekt på arbeidsmarkedet har naturligvis påvirket hva man prioriterer økonomisk sett. Folk kutter eller endrer ikke-essensielt forbruk, tar ut mindre lån og sparer mer, sier Kumpulainen.

 

60 % av respondentene i Norge planlegger å bruke mindre penger på sine planer for sommerferien, sett i forhold til fjoråret. Til tross for at over halvparten har tenkt til å bruke mindre, ligger planlagt forbruk i sommer, relativt til månedsinntekt på 37 % i gjennomsnitt, 1 % høyere enn i fjor. Dette sier kanskje mer om forbruker vårt i fjor, enn i år, med tanke på at sommerforbruket i 2017 og 2018 lå på 59 % og 68 % av månedsinntekt.

Nye planer må legges – innenlands reiser og sosiale aktiviteter i egen by

Med reiseplaner satt på vent, må folk legge nye planer og re-allokere budsjettet for sommerferien. Med en gradvis åpning av samfunn i mange land, vil mange ordinære aktiviteter tas opp igjen, men dette vil trolig være begrenset til innenfor landets grenser.

I Norge vil majoriteten av sommerforbruket fordeles på:

  • Dagligvarer 22 %
  • Innenlandsreiser 15 %
  • Sosiale aktiviteter 10 %
  • Hjemmeinnredning 8 %
  • Hagearbeid eller oppussing 8 %

 

  • Blant de tingene folk savnet mest under perioden med sterkest sosial isolasjon var å besøke familie og venner, og å dra ut på restaurant. Ettersom forbruk på sommeren vanligvis går til kostnader og utgifter knyttet til turer og reiser, ser det ut til at dette i år re-allokeres til sosiale aktiviteter og reiser i eget land, sier Kumpulainen.

 

Vedlegg: Fullstendig kundeundersøkelse samt høyoppløselig bilde av Antti Kumpulainen.

 

Mediekontakt:

Antti Kumpulainen

Viseadministrerende direktør

Ferratum Bank Plc.

Antti.kumpulainen@ferratumbank.com

 

Eller, for videreformidling av kontakt:

Charlotte Reksten

Prosjektleder

Gambit Hill+Knowlton Strategies

Mob 911 10 576

E-mail: Charlotte.Reksten@hkstrategies.com

 

AVSLUTNING

Om Ferratum gruppen:
Ferratum Group er en internasjonal leverandør av banktjenester, digitale forbrukslån og små forretningslån, distribuert og administrert via mobile enheter. Ferratum ble grunnlagt i 2005 og har hovedkontor i Helsinki, Finland, og har utvidet raskt til å operere i 20 land over hele Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika, Australia og Asia.

Som en pioner innen digital og mobil teknologi for finanstjenester, er Ferratum i spissen for den digitale bankrevolusjonen. Ferratum har omtrent 680 000 aktive kunder med åpen mobilbankkonto eller en aktiv lånesaldo de siste 12 månedene (pr. 31. mars 2020).

Ferratum Group er notert på Prime Standard på Frankfurt-børsen under symbolet 'FRU.' For mer informasjon, se www.ferratumgroup.com.