Målsetting

Nyttårsforsett er en klassisk tradisjon knyttet til årsskiftet. Forsettene er et resultat av refleksjoner og ettertanker fra året som har gått, og ofte et ønske om å forbedre sin egen hverdag. De aller fleste har mål knyttet til hva de ønsker oppnå fysisk, psykisk, sosialt og økonomisk.

Svært ofte klarer man bare å opprettholde sine mål en liten stund før man går tilbake til gamle vaner. Hovedårsaken til dette er at målene er urealistiske, utydelige og/eller overambisiøse.

Hvis du er en av de som ikke nådde fjorårets mål, kan du ta en titt her og få noen tips om hvordan du kan sette mål som er oppnåelige for 2020.  

Planlegge i god tid

Du burde sette målene for 2020 så raskt som mulig. Man trenger tid til å prosessere og tenke nøye gjennom målene sine. Dessuten kan det være lurt å teste ulike mål i et par uker før man setter bestemmer seg for det faktiske målet. Hvis du for eksempel har satt deg som mål å spare 500 kr. i uken, men finner ut i uke to at dette ikke lar seg gjøre med din nåværende økonomiske situasjon, så kan du justere målet slik at den passer med din økonomiske situasjon. På den måten unngår du å droppe målet helt, og kan fortsatt sparer selv om målet er litt mindre.

Skriv ned målene

Start med å skrive ned målene dine slik at du ikke glemmer de. Det kan være lurt å legge til motivasjonen bak målet, samt sette en frist. Det er dessuten god læring i ettertid når man ser hvilke mål man har oppnådd. Kanskje du en dag kan skrive en bok om hele din suksesshistorie dokumentert i målboken.

Gjør det enkelt

Det kan være fristende å skrive ned alle mål på listen din. Men selv om du kan bli motivert av tanken på å kunne vinne i alle områder av livet så er det ikke mulig å få til alt på en gang. Resultatet blir heller et stort leksikon av uoppnåelige mål. Du må velge noen få målsetting, de aller viktigste for det kommende året. Hvis du allerede har over 5 mål er det allerede for mye. 3 hovedmål er ofte det beste.

Bryt ned målene dine

Det er nyttig å skrive ned delmål for å kunne spore fremgang. Hvis to av dine mål er: „Jeg ønsker å gå ned 10 kg”, og: „Jeg ønsker å spare 2000 kr i måneden”, så kan du legge til delmål som: „Jeg skal sykle til og fra jobb hver dag”, og „Jeg skal spare 500 kr i uken”. Dette vil også hjelpe deg med å sette mer realistiske og konkrete mål.

Sett en frist

Å sette en dato for når målet skal oppnås er viktig for å lykkes. Hvis du trenger litt ekstra drahjelp for å oppnå målene, kan du printe ut bilder av ting som motiverer deg eller hvordan målet ser ut når det er oppnådd. Heng det opp på veggen eller kjøleskapsdøren, så du minner deg på dine egne mål daglig. Hvis målene er for enkle kan du raskt bli uinteressert, er målene for aggressive kan det bli for vanskelig å holde seg til de.

Gi deg selv premier

Når du har oppnådd et mål innen tidsfristen kan du belønne deg selv. Belønningen burde ikke gå i mot målet i seg selv. For eksempel hvis du har et mål om å gå ned i vekt burde ikke belønningen være en iskrem. Velg noe mer givende som en massasje, eller en time med PT. Er målet å spare penger, kan ikke premien heller være en uteaktivitet eller opplevelse som ikke koster penger, men som gir deg noe på personlig plan.

Vær forberedt på å gjøre feil

Det er greit om man mister fokus av og til. Når dette skjer, kan det være lurt å ha en plan. For eksempel - planlegger du å løpe to dager i uken, men kun fikk til en dag den uken, kan du planlegge å løpe 3 dager uken etter. Hvis du ønsker å spare 200 kr, men kun klarte å spare 100 kan du droppe å kjøpe kaffe på vei til jobb i en uke. Det føles kanskje litt som en straff, men det tvinger deg forhåpentligvis til å holde deg til planen. Å ha en strategi for slike hendelser kan hjelpe deg med å ikke miste motet hver gang du gjør en liten feil.

Godt nytt år og lykke til!