Ofte stilte spørsmål

 

Spørsmål om lån og kreditt

Hva er Fleksikreditt og hvordan søker jeg?

 

Fleksikreditt er en fleksibel låneramme på opptil 30.000 kr. Når du åpner en Fleksikreditt-konto hos oss, får du en låneramme tilpasset din økonomi og ditt behov. Ta ut akkurat det du trenger. Du betaler kun for det du bruker.

Til forskjell fra et tradisjonelt banklån kan du søke om lånet på nett, ingen krav til dokumentasjon, papirarbeid og avgjørelsen er tatt på sekunder. Du kan ta ut penger etter behov og ønske, og du betaler kun for det beløpet du tar ut.

 

 

 

 

Hva er fordelene med Fleksikreditt?

Utgifter og gode tilbud kan dukke opp uforutsett og plutselig. Ferratum Fleksikreditt tilbyr en låneramme som er tilpasset din økonomi og ditt behov, og du betaler kun for det beløpet du tar ut.

Søknadsprosessen er gjort på noen få minutter, og du får tilgang til pengene så raskt søknaden er godkjent. For mange er dette et godt alternativ til å ta store forbrukslån, eller å låne penger av venner og bekjente.

 

 

Hvem kan søke om Fleksikreditt?

 

  • Aldersgrense 20 år
  • Du må ha bankID
  • Gyldig e-post
  • Norsk adresse
  • Norsk telefonnummer
  • En bankkonto I Norge

Hvordan øker jeg min kredittramme?

Du vil motta beskjed på din side og på e-post når vi kan tilby deg en høyere kredittramme. Merk at du må betale minst 4 fakturaer på rad uten forsinkelser for at vi skal kunne tilby deg en høyere kreditt. I tillegg blir det gjort en total kredittvurdering. Når du får beskjed om at du kan øke din kredittramme må du selv logge deg inn på min side og godkjenne.

 

 

Hva er avgiften på lånet?

Bruk vår lånekalkulator for å se et eksempel på hva et lån koster hos oss. Merk at det tilkommer en uttaksavgift på 12,5 %. Det finnes ingen skjulte kostnader hos Ferratum.

Hvor kan jeg finne gjeldene vilkår?

 

Våre lånevilkår samt den Standardiserte europeiske opplysningen om forbrukerkreditt (SEF) finner du ved å trykke på lenkene nedenfor:

Når får jeg beskjed om min søknad har blitt godkjent?

Du får i de fleste tilfeller svar direkte på siden. 

Hva er BankID og hvordan bruker jeg det?

BankID benyttes for sikker identifikasjon og signering på nett, og benyttes av de fleste banker og offentlige etater i dag. BankID har høy sikkerhet og er juridisk bindende. Vi krever at du bruker dette i forbindelse med lånesøknaden da det både er trygt og enkelt for deg som kunde. Du slipper å sende oss kopi på annen legitimasjon og signeringen tar mindre enn ett minutt!

For at BankID skal fungere må du ha nyeste verson av Java installert. Dersom BankID ikke fungerer for deg anbefaler vi at du tar kontakt med den banken som har utstedt din BankID. Vi godtar både BankID på mobil app og med kodebrikke.

    Hvem kan søke om Fleksikreditt?

    • Aldersgrense 20 år
    • Du må ha bankID
    • Gyldig e-post
    • Norsk adresse
    • Norsk telefonnummer
    • En bankkonto I Norge

    Når får jeg beskjed om min søknad har blitt godkjent?

    Du får i de fleste tilfeller svar direkte på siden. I noen tilfeller kan vi varsle deg på et senere tidspunkt via SMS.

    Kan jeg søke om lån ved å ringe kundeservice?

    Da vi krever at du legitimerer deg og signerer med Bank-ID når du søker om lån hos oss, kan vi dessverre ikke ta i mot din søknad om lån via telefon. Vi anbefaler at du søker om lån via vår hjemmeside www.ferratum.no

    Hvor kan jeg finne gjeldene vilkår?

    Våre lånevilkår samt den Standardiserte europeiske opplysningen om forbrukerkreditt (SEF) finner du ved å trykke på lenkene nedenfor:

    Hva er BankID og hvordan bruker jeg det?

    BankID benyttes for sikker identifikasjon og signering på nett, og benyttes av de fleste banker og offentlige etater i dag. BankID har høy sikkerhet og er juridisk bindende. Vi krever at du bruker dette i forbindelse med lånesøknaden da det både er trygt og enkelt for deg som kunde. Du slipper å sende oss kopi på annen legitimasjon og signeringen tar mindre enn ett minutt!

    For at BankID skal fungere må du ha nyeste verson av Java installert. Dersom BankID ikke fungerer for deg anbefaler vi at du tar kontakt med den banken som har utstedt din BankID. Vi godtar både BankID på mobil app og med kodebrikke.

    Hvordan søke?

    Trykk deg inn på denne siden; https://www.ferratum.no/hvordan-soke-1 for å få en oversikt over hele søknadsprosessen 

    Hvordan øker jeg min kredittramme?

    Du vil motta beskjed på din side og på e-post når vi kan tilby deg en høyere kredittramme. Merk at du må betale minst 4 fakturaer på rad uten forsinkelser for at vi skal kunne tilby deg en høyere kreditt. I tillegg blir det gjort en total kredittvurdering. Når du får beskjed om at du kan øke din kredittramme må du selv logge deg inn på min side og godkjenne.

    Når får jeg pengene inn på konto?

    Så snart din søknad er godkjent og du har signert så sender vi pengene direkte til din bankkonto.

    Tips: Søker du før kl. 14.00 mandag-fredag vil pengene være på din konto mellom kl. 16-17 samme dag. Søker du etter 14.00 eller i helgen, vil pengene være på konto neste virkedag.  

    Hvordan betaler jeg tilbake lånet?

    Vi sender deg fakturaen via e-post eller til din postkasse, avhengig av hva du velger. Les også om vår nye og enkle betalingsløsning med AcceptEmail her.

    Er du Fleksikreditt-kunde vil du motta faktura som inneholde kontonummer og ditt personlige referansenummer til ditt lån. Referansenummeret finner rett bak der det står "melding til mottaker". Du fyller inn dette nummeret i feltet som vanligvis heter "melding" i nettbanken. Alternativt så kan det stå kid/melding/referanse. Er du Ekspresskreditt kunde inneholder faktura kontonummer samt ditt personlige kid-nummer. 

     

     

    Hva skjer om jeg ikke har mulighet til å betale tilbake lånet?

    Vi anbefaler alle våre kunder til å tenke nøye igjennom om man virkelig behøver å ta et lån. Om lånet ikke blir betalt tilbake i tide vil det etter 14 dager legges til en påminnelsesavgift på 70 kroner. For Ekspresskreditt påløper forsinkelsesrente på 8,5% i henhold til Finansdepartementets forskrifter for 2018. Om du får problemer med å betale tilbake lånet i tide anbefaler vi at du tar kontakt med vår kundeservice på tlf. 800 24 526 eller e-post: kundeservice@ferratumbank.no før fakturaen forfaller, slik at vi kan komme frem til en avtale. 

    Jeg har mistet fakturaen, hvordan får jeg en ny?

    Du finner din faktura under "historikk", ved å logge den inn på din side her.

    Kan jeg innfri lånet før forfallsdatoen?

    Absolutt! Du kan betale inn mer enn minstebeløpet på faktura. For å betale ned over en kortere periode kontakt oss via mail eller ring oss så sender vi deg en e-post med betalingsinformasjon! 

    Hvordan endre forfallsdato

    • Forfallsdato settes til 30 dager etter det første uttaket
    • Du mottar første faktura 15 dager før forfall
    • Du kan endre forfallsdato ved å kontakte vår kundeservice.
    • Endringen vil tre i kraft måneden etter at du søkte om det

    Ferratum Fleksikreditt har nå fått en ny funksjonalitet. Du har nå mulighet til å endre forfallsdato på din faktura hvis den ikke passer med din finansielle situasjon. Din forfallsdato er satt til samme dato i måneden som datoen du fikk innvilget lån hos oss. Skulle det passe bedre med en annen dato kan du kontakte kundeservice for å endre dette. Vær oppmerksom på at endringene først vil tre i kraft måneden etter neste faktura.

    For å søke om å få endret forfallsdato kontakt kundeservice på: 800 24 526

    Hvordan betale via AcceptEmail med link fra Trustly

    Du kan nå betale din faktura direkte fra din e-post. Når du mottar en faktura fra kundeservice@ferratumbank.no, åpner du e-posten, og finner informasjonen vedrørende din faktura som er opprettet via AcceptEmail. Du vil motta AcceptEmail med betalingslink. Deretter vil du kunne velge å betale enten via Trustly (BankID) eller Paysafe (bankkort/kredittkort). Denne tjenesten gjør det mulig å betale den gjeldende fakturaen med en gang og direkte til oss. Etter betalingen er fullført så endres betalingsstatusen seg automatisk i e-posten fra blå til grønn. Les mer her

    Til hvilke tider er kundeservice tilgjengelig?

    Du kan alltid sende oss en e-post på kundeservice@ferratumbank.no eller ringe oss på telefon 800 24 526.

    Din henvendelse vil bli besvart i vår åpningstid, hverdager klokken 09:00 - 17:00, (fakturahenvendelser 09:00-17.00)

    Hva er BankID og hvordan bruker jeg det?

    BankID benyttes for sikker identifikasjon og signering på nett, og benyttes av de fleste banker og offentlige etater i dag. BankID har høy sikkerhet og er juridisk bindende. Vi krever at du bruker dette i forbindelse med lånesøknaden da det både er trygt og enkelt for deg som kunde. Du slipper å sende oss kopi på annen legitimasjon og signeringen tar mindre enn ett minutt!

    For at BankID skal fungere må du ha nyeste verson av Java installert. Dersom BankID ikke fungerer for deg anbefaler vi at du tar kontakt med den banken som har utstedt din BankID. Vi godtar både BankID på mobil app og med kodebrikke.