Ofte stilte spørsmål

 

Spørsmål om lån og kreditt

Hva er Fleksikreditt og hvordan søker jeg?

 

Fleksikreditt er en fleksibel låneramme på opptil 30.000 kr. Når du åpner en Fleksikreditt-konto hos oss, får du en låneramme tilpasset din økonomi og ditt behov. Ta ut akkurat det du trenger. Du betaler kun for det du bruker.

Til forskjell fra et tradisjonelt banklån kan du søke om lånet på nett, ingen krav til dokumentasjon, papirarbeid og avgjørelsen er tatt på sekunder. Du kan ta ut penger etter behov og ønske, og du betaler kun for det beløpet du tar ut.

 

 

 

 

Hva er fordelene med Fleksikreditt?

Utgifter og gode tilbud kan dukke opp uforutsett og plutselig. Ferratum Fleksikreditt tilbyr en låneramme som er tilpasset din økonomi og ditt behov, og du betaler kun for det beløpet du tar ut.

Søknadsprosessen er gjort på noen få minutter, og du får tilgang til pengene så raskt søknaden er godkjent. For mange er dette et godt alternativ til å ta store forbrukslån, eller å låne penger av venner og bekjente.

 

 

Hvem kan søke om Fleksikreditt?

 

  • Aldersgrense 20 år
  • Du må ha bankID
  • Gyldig e-post
  • Norsk adresse
  • Norsk telefonnummer
  • En bankkonto I Norge

Hva er Ekspresskreditt?

Ekspresskreditt er et lite lån med kort tilbakebetalingstid. Det kan for eksempel benyttes til å fylle et midlertidig behov fram til neste lønningsdag! Til forskjell fra et tradisjonelt banklån kan du søke om, få, bruke og betale tilbake lånet raskt.

 

 

Hvem kan søke om Ekspresskreditt?

  • Aldersgrense 20 år
  • Du må ha bankID
  • Gyldig e-post
  • Norsk adresse
  • Norsk telefonnummer
  • En bankkonto i Norge

Hvor mye kan jeg låne med Ekspresskreditt?

Du har mulighet til å søke om lån opptil 6.000 kr

Hva er avgiften på lånet?

Bruk vår lånekalkulator for å se nøyaktig hvilke renteavgifter som kommer på lånet. Det finnes ingen skjulte kostnader hos Ferratum.

Hvor kan jeg finne gjeldene vilkår?

 

Våre lånevilkår samt den Standardiserte europeiske opplysningen om forbrukerkreditt (SEF) finner du ved å trykke på lenkene nedenfor:

Når får jeg beskjed om min søknad har blitt godkjent?

Du får i de fleste tilfeller svar direkte på siden. I noen tilfeller kan vi varsle deg på et senere tidspunkt via SMS.

Hva er BankID og hvordan bruker jeg det?

BankID benyttes for sikker identifikasjon og signering på nett, og benyttes av de fleste banker og offentlige etater i dag. BankID har høy sikkerhet og er juridisk bindende. Vi krever at du bruker dette i forbindelse med lånesøknaden da det både er trygt og enkelt for deg som kunde. Du slipper å sende oss kopi på annen legitimasjon og signeringen tar mindre enn ett minutt!

For at BankID skal fungere må du ha nyeste verson av Java installert. Dersom BankID ikke fungerer for deg anbefaler vi at du tar kontakt med den banken som har utstedt din BankID. Vi godtar både BankID på mobil app og med kodebrikke.

    Hvordan øker jeg min kredittramme?

    Du vil motta beskjed på din side og på e-post når vi kan tilby deg en høyere kredittramme. Merk at du må betale minst 4 fakturaer på rad uten forsinkelser for at vi skal kunne tilby deg en høyere kreditt. I tillegg blir det gjort en total kredittvurdering. Når du får beskjed om at du kan øke din kredittramme må du selv logge deg inn på min side og godkjenne.

    Hvem kan søke om Fleksikreditt?

    • Aldersgrense 20 år
    • Du må ha bankID
    • Gyldig e-post
    • Norsk adresse
    • Norsk telefonnummer
    • En bankkonto I Norge

    Hvem kan søke om Ekspresskreditt?

    • Aldersgrense 20 år
    • Du må ha bankID
    • Gyldig e-post
    • Norsk adresse
    • Norsk telefonnummer
    • En bankkonto i Norge

    Når får jeg beskjed om min søknad har blitt godkjent?

    Du får i de fleste tilfeller svar direkte på siden. I noen tilfeller kan vi varsle deg på et senere tidspunkt via SMS.

    Kan jeg søke om lån ved å ringe kundeservice?

    Da vi krever at du legitimerer deg og signerer med Bank-ID når du søker om lån hos oss, kan vi dessverre ikke ta i mot din søknad om lån via telefon. Vi anbefaler at du søker om lån via vår hjemmeside www.ferratum.no

    Hvor kan jeg finne gjeldene vilkår?

    Våre lånevilkår samt den Standardiserte europeiske opplysningen om forbrukerkreditt (SEF) finner du ved å trykke på lenkene nedenfor:

    Hva er BankID og hvordan bruker jeg det?

    BankID benyttes for sikker identifikasjon og signering på nett, og benyttes av de fleste banker og offentlige etater i dag. BankID har høy sikkerhet og er juridisk bindende. Vi krever at du bruker dette i forbindelse med lånesøknaden da det både er trygt og enkelt for deg som kunde. Du slipper å sende oss kopi på annen legitimasjon og signeringen tar mindre enn ett minutt!

    For at BankID skal fungere må du ha nyeste verson av Java installert. Dersom BankID ikke fungerer for deg anbefaler vi at du tar kontakt med den banken som har utstedt din BankID. Vi godtar både BankID på mobil app og med kodebrikke.

    Hvordan søke?

    Trykk deg inn på denne siden; https://www.ferratum.no/hvordan-soke-1 for å få en oversikt over hele søknadsprosessen 

    Hvordan øker jeg min kredittramme?

    Du vil motta beskjed på din side og på e-post når vi kan tilby deg en høyere kredittramme. Merk at du må betale minst 4 fakturaer på rad uten forsinkelser for at vi skal kunne tilby deg en høyere kreditt. I tillegg blir det gjort en total kredittvurdering. Når du får beskjed om at du kan øke din kredittramme må du selv logge deg inn på min side og godkjenne.

    Når får jeg pengene inn på konto?

    Så snart din søknad er godkjent og du har signert så sender vi pengene direkte til din bankkonto.

    Tips: Søker du før kl. 13.30 mandag-fredag vil pengene være på din konto mellom kl. 16-17 samme dag. Søker du etter 13.30 eller i helgen, vil pengene være på konto neste virkedag.  

    Hvordan betaler jeg tilbake lånet?

    Vi sender deg fakturaen via e-post eller til din postkasse, avhengig av hva du velger. Er du Fleksikreditt-kunde vil du motta faktura som inneholde kontonummer og ditt personlige referansenummer til ditt lån. Referansenummeret finner rett bak der det står "melding til mottaker". Du fyller inn dette nummeret i feltet som vanligvis heter "melding" i nettbanken. Alternativt så kan det stå kid/melding/referanse. Er du Ekspresskreditt kunde inneholder faktura kontonummer samt ditt personlige kid-nummer. 

     

     

    Hva skjer om jeg ikke har mulighet til å betale tilbake lånet?

    Vi anbefaler alle våre kunder til å tenke nøye igjennom om man virkelig behøver å ta et lån. Om lånet ikke blir betalt tilbake i tide vil det etter 14 dager legges til en påminnelsesavgift på 70 kroner. For Ekspresskreditt påløper forsinkelsesrente på 8,5% i henhold til Finansdepartementets forskrifter for 2018. Om du får problemer med å betale tilbake lånet i tide anbefaler vi at du tar kontakt med vår kundeservice på tlf. 800 69 580 eller e-post: kundeservice@ferratumbank.no før fakturaen forfaller, slik at vi kan komme frem til en avtale. Med Fleksikreditt kan du søke om betalingsutsettelse 2 ganger per år. Dette forutsetter at du allerede har mottatt 4 fakturaer fra oss fra før som ble betalt i tide. Merk - du kan ikke søke om to betalingsutsettelser på rad. Du kan selv søke om betalingsutsettelse ved å logge deg inn på "min konto". Hvis du ikke får godkjent betalingsutsettelse og ikke kan betale din faktura bør du ta kontakt med vår kundeservice så raskt som mulig. 

    Jeg har mistet fakturaen, hvordan får jeg en ny?

    Du finner din faktura på din side under "historikk". Du kan også kontakte kundeservice på telefon 800 69 580 eller e-post kundeservice@ferratumbank.no så vil de hjelpe deg.

    Kan jeg innfri lånet før forfallsdatoen?

    Absolutt! Kontakt oss via mail eller ved å ringe oss så sender vi deg en e-post med betalingsinformasjon!

    Hvordan søke om betalingsutsettelse?

    • Du kan søke om betalingsutsettelse inne på "Min konto" 
    • Husk å søk minimum 15 dager før neste forfall. 

    Hvem kan søke? 

    • Som Fleksikreditt kunde har du mulighet til å søke om 2 gebyrfrie betalingsutsettelser per år.
    • Du kan søke om en måneds utsettelse hvis du har motatt og betalt de siste 4 fakturaene innen forfall. 
    • Har du ikke motatt 4 fakturaer enda så kan du ikke søke om betalingsutsettelse
    • Du kan ikke søke om to betalingsutsettelser på rad 

    Faktura og betaling

    • Du mottar faktura i betalingsutsettelses-perioden med minstebeløp 0,-
    • Ønsker du å betale tidligere kan du kontakte kundeservice. 
    • Når betalingsutsettelsesperioden er over vil du motta neste faktura påfølgende måned, 14 dager før forfall.

    Hvordan endre forfallsdato

    • Forfallsdato settes til 30 dager etter det første uttaket
    • Du mottar første faktura 15 dager før forfall
    • Du kan endre forfallsdato ved å kontakte vår kundeservice.
    • Endringen vil tre i kraft måneden etter at du søkte om det

    Ferratum Fleksikreditt har nå fått en ny funksjonalitet. Du har nå mulighet til å endre forfallsdato på din faktura hvis den ikke passer med din finansielle situasjon. Din forfallsdato er satt til samme dato i måneden som datoen du fikk innvilget lån hos oss. Skulle det passe bedre med en annen dato kan du kontakte kundeservice for å endre dette. Vær oppmerksom på at endringene først vil tre i kraft måneden etter neste faktura.

    For å søke om å få endret forfallsdato kontakt kundeservice på: 800 69 580

    Til hvilke tider er kundeservice tilgjengelig?

    Du kan alltid sende oss en e-post på kundeservice@ferratumbank.no eller ringe oss på telefon 800 69 580.

    Din henvendelse vil bli besvart i vår åpningstid, hverdager klokken 09:00 - 18:00, (fakturahenvendelser 09:00-17.00)

    Hva er BankID og hvordan bruker jeg det?

    BankID benyttes for sikker identifikasjon og signering på nett, og benyttes av de fleste banker og offentlige etater i dag. BankID har høy sikkerhet og er juridisk bindende. Vi krever at du bruker dette i forbindelse med lånesøknaden da det både er trygt og enkelt for deg som kunde. Du slipper å sende oss kopi på annen legitimasjon og signeringen tar mindre enn ett minutt!

    For at BankID skal fungere må du ha nyeste verson av Java installert. Dersom BankID ikke fungerer for deg anbefaler vi at du tar kontakt med den banken som har utstedt din BankID. Vi godtar både BankID på mobil app og med kodebrikke.

    Velkommen til Ferratum.no

    Chatten er ikke tilgjengelig.

    Chatten er ikke tilgjengelig.
    Legg igjen en beskjed

    Takk for din melding!

    System error